Pavel Pavel: Výhody EU musíme víc propagovat
V květnových volbách do Evropského parlamentu budou mít svého zástupce i Jihočeši 2012. Technik a experimentální archeolog Pavel Pavel ze Strakonic, který kdysi na Velikonočním ostrově naučil "chodit" sochy Moai, je na osmém místě kandidátky, již tvoří koalice s názvem STAROSTOVÉ (STAN) s regionálními partnery a TOP 09. Pavel nyní v politice působí jako neuvolněný člen Rady Jihočeského kraje. Pozici krajského radního zastával poprvé už v roce 2004, byl rovněž dlouholetým místostarostou Strakonic.
V komunální a krajské politice máte bohaté zkušenosti. Co Vás motivovalo k tomu, abyste souhlasil s kandidaturou do Evropského parlamentu?
"Nedávno jsem novinářům v legraci vysvětloval, že mi doma říkali, abych do Bruselu šel rozhýbat ty "sochy", co tam strnule sedí. To je sice úsměvné, ale faktem je, že běžný občan České republiky toho o fungování Evropská unie mnoho neví. To je veliký dluh. Propagátoři tohoto projektu jsou možná přesvědčeni, že lidé i v té nejmenší české a moravské vísce Unii přirozeně fandí, ale tak snadné to není. V tomto směru se toho musí ještě hodně odpracovat. Samozřejmě s vědomím, že spojení České republiky s Evropskou unií je pro nás jediná cesta."
Co by se tedy mělo změnit?
"Průměrná účast českých voličů ve volbách do europarlamentu je kolem 18 procent. To svědčí samo o sobě, jak málo občanů chápe význam Bruselu a logicky tedy ani neví, proč by k volbám měli jít. Proto by měla existovat účinná kampaň, která tento poměr vylepší."
Kdo by se na této kampani měl podílet?
"Je třeba si uvědomit, že přihlášku do Evropské unie podala Česká republika. My jsme chtěli do této organizace. Řekli jsme sice A, ale o další propagaci už jsme se příliš nestarali."
Jak vnímáte názory, že bychom měli následovat Velkou Británii a rozhodnout se pro Czexit?
"Je to jako s manželstvím. Vylepšit ho rozvodem není správná cesta. To je ten "líný" způsob, jak odstranit problémy – neodpracovat si jejich řešení. Ale nikdo už nepřemýšlí, co bude dál. Jaké budou dopady. V případě manželství na děti, v případě celé země na ekonomiku a následně i na obyvatele. Návrhy na vystoupení České republiky z Unie jsou šílené, ale přesto mají dost posluchačů. Řada lidí totiž do problému raději takříkajíc řízne, než aby přemýšlela o následcích."
Jaké zkušenosti máte s Bruselem a Evropskou unií vy osobně?
"Do Bruselu jsem pracovně jezdil už v minulém desetiletí jako zastupitel Jihočeského kraje i jako uvolněný radní pro rozvoj. Kromě jiného jsem vedl jednání o Regionálním operačním programu, kde šlo o miliardy korun na dotacích. V Bruselu jsem samozřejmě vyjednával společně se zástupci ministerstev a s dalšími představiteli krajů. Dohodli jsme tam tehdy peníze pro tzv. "tvrdé" projekty, jako je výstavba silnic a dalších komunikací, revitalizace částí měst a obcí, rozvoj infrastruktury v různých oblastech a podobně. U těchto staveb jsou sice cedulky, že byly podpořeny z finančních prostředků Evropské unie, ale to běžného občana příliš neoslovuje. Brusel je pro něj moc daleko. Jak už jsem tedy řekl na začátku, Česká republika by měla investovat do kampaně, která lidem přinese víc informací o fungování Unie."
Co může být výhodou koalice, za niž kandidujete, když v posledních parlamentních volbách se STAN a TOP 09 pohybovaly na hranici volitelnosti?
"Historie častokrát ukázala, že ve spojení bývá síla. Přitom Starostové dnes už reprezentují standardní část politického spektra a Topka je rovněž zavedená strana pro pravicové voliče. Navíc na spolupráci se shodla řada regionálních sdružení, což je samo o sobě mistrovský kousek. Jsem přesvědčený, že tahle koalice bude úspěšná."
Jak hodláte k volebnímu úspěchu přispět vy osobně?
"Myslím, že Pavla Pavla jako experimentálního archeologa a jeho pokusy zná poměrně dost lidí. K tomu stále publikuji články, jezdím po přednáškách, vystupuji v televizi a v rozhlase. Pokud jde o samotné volby: samozřejmě i v Jihočeském kraji stejně jako jinde v republice chystáme kontaktní kampaň. Vydáme speciální volební noviny s mutací pro každý okres. A určitě budeme i my jako Jihočeši 2012 debatovat o tom, jakým způsobem kampaň oživit a jak přesvědčit voliče. Ale času už moc nezbývá…"