Nový způsob vládnutí: šíření paniky?
Taky u vás budou rušit školu? Nevíme. A proč vlastně? Nevíme. Kam půjdou děti? Nevíme. Co udělá radnice s prázdnou budovou? Taky nevíme. Nikdo nic neví.
Vítejte v Jihočeském kraji, kde nikdo nic neví a nikdo se k ničemu nehlásí. Aneb jak vypadá „optimalizace středních škol“ v podání krajské koalice.
Za největšího utajení byl nejprve předsedům zastupitelských klubů a posléze školskému výboru zastupitelstva předložen návrh optimalizace středních škol s důležitým dodatkem – nikdo ani muk. Členové výboru nic nedoporučili; mají vypracovat připomínky, vše je odloženo až na září.
Ale hned vzápětí se po kraji začaly z oficiálních míst šířit zprávy děsící ředitele středních škol a starosty obcí a měst, v nichž se dotčené školy nacházejí. V rozpoutané panické diskuzi se v koalici začínají obviňovat, že oni za optimalizací nestojí, že to ti druzí. Záleží, koho se zeptáte… Kraj vede 8 radních ČSSD a 3 z KSČM.
Materiál ale existuje. Nebo ne? Kdo za něj nese odpovědnost? Někdo ho nechal vypracovat a potom poslal na školy. Proč se k němu náhle nikdo nehlásí?
Že by bylo pravdivé, že ve volbách zdravotnictví a školství vyhrává nebo prohrává…?
Mezi řediteli škol zatím začíná vládnout podezření a znechucení, že školy se budou slučovat nebo rušit podle toho, kdo je s kým na kraji kamarád nebo patří k jaké partaji, na radnicích zase, že se ve školství budou škrtat školy podle toho, jakou má kdo z politického zásvětí vyhlídnutou školní budovu.
Předložený analytický „otevřený“ materiál, konzultovaný na poradě vedení kraje, se rázem stal jaksi neoficiálním. A tak to je jenom „úřednická analýza“, rozhodně neobsahující nic, co by dalo nazvat náznakem koncepce. A proč tedy děsí starosty, ředitele, žáky a rodiče i občany v kraji? Je to jenom pokusný balónek – oranžové barvy nebo rudé? A kdo ho tedy vypustil, aniž mu došlo, jaká bude reakce? A divíte se naštvaným? Kolikrát to už zažili. V době minulé, předminulé…
Takhle se opravdu řídí úřad, takhle se opravdu vládne?
„Vítejte v Jihočeském kraji“ rok po volbách.