Premiér v demisi bude hejtmanovi dělat kampaň
V úterý 3. září přijede na návštěvu Jihočeského kraje premiér vlády, která vládne bez důvěry – Jiří Rusnok. S hejtmanem Jiřím Zimolou budou diskutovat o dostavbě dálnice D3 a rozvoji Letiště České Budějovice.
Také se ptáte jako my, co může vláda v demisi, která se bude za pár měsíců poroučet, udělat pro dokončení dálnice, jejíž výstavbu už skoro můžeme počítat na desítky let? Jistěže nic, kromě vnesení nějakého nového chaosu a vyhlášení nesplnitelných slibů, které nic nestojí.
Ale prezident Zeman chce zviditelněním jihočeského hejtmana po boku „svého“ premiéra odměnit a podpořit ve volební kampani jednoho ze svých pomocníků v ČSSD, kteří mu zdatně pomáhají rozkládat nejen vlastní stranu, ale celý politický systém (ostatně, Jiří Zimola s tím zdatně začal už v předstihu u nás na jihu přizváním komunistů do krajské vlády).
Nicméně oceňujeme, že se hejtman Jihočeského kraje o dálnici D3 aspoň začal zajímat (i když zase jen před volbami) a konečně na nějaké jednání týkající se dálnice vůbec vyrazí. Protože upřímně řečeno, bilance Jiřího Zimoly coby hejtmana je v oblasti infrastruktury značně záporná.
Konkrétně dálnici D3 už v roce 2009 osobně „zazdil“ pomocí tzv. Rámcové smlouvy s ČEZ, kterou zbavil Jihočeský kraj jakéhokoliv možnosti „zobchodovat“ se státem jihočeský souhlas s dostavbou Temelína za dostavbu D3. Jihočeši 2012 ho přinutili vyjednat alespoň částečné zprůhlednění tajemné Rámcové smlouvy, ale kam dodnes zahučelo 440 milionů korun, se neví.
Za pět let, co je Jiří Zimola hejtmanem, nebyl zahájen, ba ani v projektově ke stavebnímu povolení doveden jediný ze slibovaných obchvatů obcí. Výstavba R4 směrem na Písek se úplně zastavila. Investice do rekonstrukcí silnic v podobě tzv. pásmových oprav byly neustále oddalovány kvůli machinacím ve výběrových řízeních a s dotacemi z ROP Jihozápad.
V červenci zřízený Fond rozvoje dopravní infrastruktury zatím nejeví známky toho, že by byl nějakou zásadní změnou v bezradnosti a neefektivitě, které jsme v Jihočeském kraji svědky.
V případě letiště Jihočeský kraj zaspal dobu a promarnil šanci asi úplně, protože projekt byl nafukován do tak obřích rozměrů, aby jím mohlo protéct co nejvíce veřejných peněz, až nakonec splasknul, když Evropská komise plánované dotace odřekla.
Pokud snad na setkání padnou ze strany premiéra v demisi Rusnoka nějaké sliby a oba pánové se budou kasat, jak nám spolu tu dálnici za malou chvilku dostavějí, tak jen na okraj připomínáme, že např. v roce 2003 sociálně-demokratický předseda vlády Vladimír Špidla jihočeským starostům slíbil dostavit D3 do roku 2010.