Registrační pokladny mají zakrýt opravdové daňové úniky v miliardách

27. 10. 2015

Jak se díváte jako bývalý ekonomický expert ODS na politiku ministra financí Andreje Babiše?

Marně ji hledám. Použila jste slovo politiku, já za politikou nemohu vidět osobní invektivy a útoky na nejviditelnějšího odpůrce, kterým je Miroslav Kalousek. To není politika. A hledám-li pod prahem něco zásadního, důležitého, hmatatelného, pak musím říci, že se vůbec nic nestalo. Trochu reálií: prožíváme poměrně šťastné ekonomické období, vlečeni okolnostmi, máme silný hospodářský růst, a přesto žijeme v roce, ve kterém parlament teprve začal projednávat návrh státního rozpočtu na příští rok. A bude ho zřejmě ve třetím čtení schvalovat až v závěru letošního roku. To je přeci absurdní! Pan Babiš sliboval, že nebude projednávat zákony důležité pro ekonomiku zmatečně. Myslím, že loni podal nejméně tři, spíše čtyři novely zákona o spotřební dani. Naprosto zbytečně rozdělené, každá zvlášť. V letošním roce projednává novelu zákona o spotřební dani – další zvýšení daně na tabák, které povede ke zdražení cigaret, a projednává ho tak nešťastně, že je tu otázka, jestli vůbec do senátu dojde včas, aby ho senátoři stihli projednat a celníci mohli začít vyplácet nové kolky. Vidím spoustu neobratnosti ze strany Andreje Babiše, ale vzhledem k tomu, že požívá výhodu mediální moci, nikde se o tom nepíše. Proto ten obraz je jiný, než jaký reálně je.

Andrej Babiš se chlubí tím, že ekonomický růst je zásluha jeho osobně a této vlády. Co podle vás udělala vláda dobrého pro růst ekonomiky? Mohou politici vůbec udělat něco zásadního pro ekonomiku, aby ovlivnili její růst?

Myslím, že vlády obecně – mohou-li něco pozitivního udělat – tak spíš nezasahovat, nepřidávat. Nezasahovat zmatečně, nedělat ukvapená gesta. Myslím, že největší výzvou je umění vidět ekonomickou realitu a ne rozjímat nad tři měsíce starými čísly. Ekonomiky jsou docela odolné. V současné době platí, že hospodářský růst, který prožíváme, je – pokud vůbec, dílčí zásluhou minulých vlád. Tato vláda nevyrábí úplný zmatek. Chci-li být v hodnocení rovný, tak musím říci, že toho zmatku zase tolik nevyrobili. To, že mediálně se ministři přou, jestli mají být peníze na to nebo ono a je to v řádu miliard, trh zas tak moc nebolí. Spíš jde o to, co dělají do budoucna. A já nevidím žádný zásadní, koncepční dokument, který by tato vláda prosadila. To, co pan Babiš označuje za zásadní zákon pro ekonomiku, pro podnikatelské klima a rovnost hospodářské soutěže, tedy zákon o elektronické evidenci tržeb, opravdu tyto atributy nenaplňuje. To ani z desetiny! Má se ve svých účincích týkat zhruba sedmi procent potenciálu šedé ekonomiky. Celé je to tak prapodivné, že si myslím, že náklady na jeho provoz budou větší než výnosy, které přinese. Takže zásadní koncepční změnu opravdu nikde nevidím.

A co zavedení třetí sazby daně z přidané hodnoty?

Zavedení třetí sazby DPH za ni považovat nemohu. To je jen přidělání zmatku a prostoru pro daňové podvody.

Když jste v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb říkal, že náklady na její provoz budou vyšší než výnosy, znamená to, že nevěříte tvrzení ministerstva financí, že to přinese pro státní rozpočet deset až dvanáct miliard? A jak vnímáte, že podnikatelé kromě toho budou muset podávat pravidelně hlášení o DPH, což podle nich může vést ke zneužití těchto údajů o jejich podnikání?

Ta obava je naprosto oprávněná. Celá prezentace toho projektu elektronické evidence tržeb, o které já mluvím jako o elektronické eliminaci trhu, má spoustu slabých míst. Vycházíme ze zkušenosti jediné země! Bez odstupu, bez důkladné analýzy. Já bych se neodvážil spustit systém, ve kterém není garantována ochrana svobod a obchodního tajemství podnikatelů. Myslím, že zneužití dat z takového systému by mělo být postaveno na úroveň trestných činů. Stejně jako společnost devastují úniky z odposlechů, ať už jsou dělány náhodně nebo na objednávku, tak stejným způsobem lze zdevastovat podnikatele na jejich oprávněných podnikatelských zájmech tím, že utečou data z takto budovaného systému. Jsem dalek obviňovat úředníka Finančního úřadu někde z Horní Dolní, to je prostě dělané úplně jinou metodou. Myslím si, že takto budovaný systém země nepotřebuje. Na druhou stranu objemy daňových úniků stále rostou, přesahují sto miliard, schopnost nikoliv podnikatelů, ale lumpů, kteří dopředu vytvářejí modely, cílem kterých je udělat si ze státu kasičku, jsou takové, že stát potřebuje být ve výběru daní lepší. Tímto směrem stát vůbec nemíří. „Stát“ uzavřel ve věci EET prapodivnou tichou koalici, že ty, které má sledovat, sledovat nebude, nebo je bude sledovat jiným způsobem, a EET se jich prostě týkat nebude.

Takže je to podle vás takové odvrácení pozornosti od skutečných zásadních a promyšlených daňových úniků?

Je to vypuštěná mediální bublina, protože ono se snadno věří, že každý hospodský je darebák a že každé druhé pivo jde do jeho kapsy. Myslím, že to je nesmysl. Ano, připouštím, že ne všechno bude v této oblasti podnikání rovné, ale ti hospodští tam nejsou schopni generovat žádné zásadní objemy úniků. Nehledě na to, že hospodský někde nakupuje, a když si úředník z finančáku dojde k tomu, kdo mu zboží prodává, a podle IČO si vyzvedne, kolik hospodský utratil, tak jim systém předhodí toho hospodského i s kostrou. A úřad to má prakticky bez práce, použije pomůcky a doměří daň.

Když byste vy chtěl snížit daňové úniky, kde byste začal? V daňových rájích, u Babišem oblíbených karuselů, u zneužívání vratek DPH?

Budu odpovídat záměrně heslovitě. Za prvé: nikdy nevyberete všechny peníze z celé šedé ekonomiky. Za druhé: je dokonce hranice, přes kterou se peníze hledat a vybírat ani nevyplatí a je lepší je tam nechat a snažit se peníze ze šedé zóny zatlačit do reálné tím, že peníze, které lidé sice v šedé zóně získali, zaplatí v té reálné. Třeba tím, že koupí zdaněný benzín a zaplatí poplatky, tím peníze dají do systému jinou cestou. Zdaní je ve spotřebě, i když je nezdaní jako příjem. Myslím, že stát by měl začít projednávat zákony týkající se daní a daňových povinností zásadně jako předvídatelné zákony. Po prvním říjnu by neměly být přijímány zákony, jejichž účinnost vstupuje v platnost 1.1. následujícího roku! Myslím, že by to měl být ústavní zákon. Zákony samozřejmě mohou být po začátku října schváleny, ale pak jejich účinnost musí být až 1. ledna roku přespříštího.

Ale za vlády ODS to takhle ideálně také nefungovalo. Vzpomínám, jak v roce 2012 Poslanecká sněmovna horko těžko schválila vládní daňový balíček včetně zvýšení sazeb DPH, který měl platit od nového roku 2013, dokonce až v listopadu.

Máte pravdu, ale jako člen komise ODS, dokud jsem v ní byl do 16. listopadu 2011, tohle bylo jednou z priorit. Já vím, že všechny vlády se tomu brání, včetně vlády Petra Nečase, ale myslím, že by to měl být úzus. A ve chvíli, kdy se daňové právo stane předvídatelné a přestane otřásat trhy, tak přestane vytvářet transakční náklady a deformace, které jsou naprosto zbytečné. Podnikatelé a celá ekonomika se na změny budou moci připravit daleko lépe a ubude stresu a daňových úniků, které jsou nechtěné, a samozřejmě zbydou ty, které jsou záměrné. A s těmi bych bojoval pomocí podobných metod, jako jsou daňová hlášení. Myslím, že ta bohužel nutná jsou, zvlášť pokud je to možné elektronickou cestou. Rozlišoval bych, co se týče frekvence, s kterou poskytují hlášení, asi mezi společnostmi podnikajícími ve velkých objemech, v řádech miliard, a mezi společnostmi podnikajícími v řádech milionů. Daně bych snížil a zjednodušil a zároveň bych zpřísnil tresty. Vyhlásil bych moratorium, daňovou amnestii na daňové resty, aby se vrátili všichni, kdo odešli, ovšem pro takové klima potřebuji záruky, že nepřijdou k moci sociální demokrati, kteří to všechno převrátí naruby. Jinými slovy v parlamentu dosáhnout dohody, že takto nastavené daňové klima bude stejné na deset let dopředu a jen se povede bitva, jestli se někde změní procento nebo půl nějaké sazby. A ne, že se zásadně devastuje celý prostor! Vy vytvoříte nějakou podnikatelskou aktivitu, ve sněmovně se zvedne poslanec XY, přilepí někam pozměňovací návrh a vy zjistíte, že vám ten byznys od příštího roku vypnul. Nebo zase někomu exkluzivně zapnul, čímž vás také smáznul.

To říkají ekonomové i podnikatelé – ať už je sazba korporátní daně nebo DPH jakákoli, ale ať už – proboha – vydrží několik let a nemění se s každou vládou. Považují za důležitější pro podnikání stabilní prostředí než stálé změny.

Naštěstí sazba korporátní daně je několik let stejná – devatenáct procent, jak jsem ji před léty prosadil a zatím se nikomu nepovedlo ji předělat. Ale máte naprostou pravdu.

Některé věci, o nichž mluvíte, byste v minulosti těžko prosazoval i v ODS. Pamatuji se, že o daňové amnestii se mluvilo, ale nikdy to neprošlo. Věříte, že se někdy podaří prosadit některé z těch „vašich“ záměrů? Většinou jde o pravicový pohled, uskutečnění takových věcí nemůžeme čekat od sociálních demokratů nebo komunistů. Myslíte, že někdy v dohledné době se opět pravice, teď poněkud zdevastovaná, dostane k moci, aby to mohla uskutečnit? Nebo doufáte, že zlepší podnikatelské prostředí Andrej Babiš?

Pan Babiš si nasadil – zdůrazňuji pomocí mediálního obrazu – masku obránce pravice. Ano, daně nezvyšuje, ale míru přerozdělování peněz státem nesnižuje. Stát se stále rozpíná…To je důvod, proč nemohu pana Babiše považovat za toho, kdo naplňuje pravicové myšlenky. A neberu argument, že je to daň za to, že vládnou se sociálními demokraty. Já samozřejmě sleduji, co dělá dnešní ODS, a je pro mne určitou satisfakcí, když vidím, že se ODS hlásí k dokumentům, které jsem spoluvytvářel do roku 2011. Znovu říkají, že chtějí jednu sazbu z DPH a hlásí se i k dokumentům, které se – bohužel – při každodenním vládnutí Petra Nečase a s každým dalším hlasováním vytrácely. Věřím tomu, že v tom stále větším zmatku, jehož daň nebudeme jednou schopni a ochotni snášet, bude jeden z těch konceptů, který dostane příležitost, skutečně pravicový.

A kdy se to podle vás stane? ODS i TOP 09 zatím mají podle odhadů volební preference pod deseti procenty.

Předseda ODS profesor Petr Fiala stranu rozhodně stabilizoval, je řada regionů, kde odvedl velký kus personální práce. Myslím, že se mu daří vracet důvěru a připomínat voličům ODS, že základní sdělení ODS spočívalo v tom: důvěřuj především sám sobě, svým schopnostem a neboj se být volán k odpovědnosti za svá rozhodnutí. Myslím, že se mu to daří, tím, co dělá, myšlenkami, které ve sněmovně hájí. Je mi trochu líto neschopnosti ODS více spolupracovat s TOP 09, to je sdělení k oběma stranám. To, co považuji za svým způsobem osudové, je rozhodnutí Starostů opustit TOP 09 a pokoušet se jít nějakou vlastní cestou. Zbytečně to drolí prostor – voličsky, myšlenkově. Energie je jen jedna, pro pravici to platí dvojnásob. Obávám se, že v krajských volbách to bude bohužel znamenat další ztrátu. Ale snad také naději na nějaké ponaučení a vystřízlivění.

Neuvažujete, že byste se do ODS zase vrátil, když se vrací k pravicovým zásadám a námětům, které jste i vy spoluvytvářel?

Komunikuji s řadou rozumných lidí v ODS. Když jsem odcházel, neříkal jsem, že jsem na ni zanevřel. Myslím, že ani řada lidí v ODS nezanevřela na mne. Na druhou stranu stavím kandidátku pro krajské volby Jihočeši 2012 v Jihočeském kraji a jsem členem suverénního, úspěšného, volebního hnutí.

 

Autorka: Libuše Frantová

Zdroj: http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Registracni-pokladny-maji-zakryt-opravdove-danove-uniky-v-miliardach-Promlouva-dlouholety-pravicovy-poslanec-Doktor-404753

 

Michal Doktor

Michal Doktor

ekonom
57 let, Lišov

Bývalý poslanec Parlamentu ČR (1998 – 2013) je spoluzakladatelem hnutí Jihočeši 2012. Jako ekonom má bohaté zkušenosti z působení v řadě firem. Angažoval se i v komunální politice jako zastupitel a radní města Lomnice nad Lužnicí (1990 – 2002).

©2012-2024 Jihočeši 2012