Současné vedení kraje dlouhodobě neřeší důležité problémy
Za silné stránky Jihočeského kraje nejnovější srovnávací průzkum Místo pro život označil například čistý vzduch, dostatek zeleně, bohatou kulturní nabídku, rostoucí počet míst ve školkách a v domovech pro seniory, malou nehodovost na silnicích i nízkou nezaměstnanost.
Naopak slabinami jsou podle průzkumu třeba nerozvinutá dálniční a železniční síť, vysoká průměrná nemocnost či nedostatek dětských hřišť.
„Ovšem asi nejvíce varující parametr v tomto průzkumu je velmi nízká míra investic podpořená agenturou Czechinvest v Jihočeském kraji ve srovnání s ostatními regiony,“ upozorňuje Luboš Průša, předseda klubu krajských zastupitelů JIH 12. „Pokud se nyní v našem kraji podprůměrně investuje, zjistíme špatný výsledek až za několik let.“
Podle Průši se Jihočeský kraj pod vedením ČSSD a KSČM začíná propadat i v mnoha dalších parametrech: „Kraj nemá žádnou koncepci rozvoje a neřídí a nezajišťuje v současnosti ani žádnou důležitou rozvojovou akci s výjimkou letiště v Českých Budějovicích. U letiště však vedení Jihočeského kraje pro změnu nemá žádnou reálnou představu o zajištění nákladů na budoucí provoz,“ říká představitel hnutí Jihočeši 2012 a připomíná, že vedením kraje jsou postupně opouštěny i rozvojové projekty typu lanovky na Hochficht z české strany, výstavby logistického centra v Českých Budějovicích či podpora výstavby dalších dvou bloků Jaderné elektrárny Temelín.
„O problémech v dopravní infrastruktuře dobře víme a dlouhodobě na ně upozorňujeme i v krajském zastupitelstvu,“ říká Luboš Průša. „Výsledkem je, že do rozpočtu kraje na rok 2016 připravilo současné vedení kraje jen jedinou přípravu stavby obchvatů měst a obcí, a to vyčleněním částky 2,5 miliónu korun na projekt obchvatu Dačic.“
Na špatnou dopravní infrastrukturu jižních Čech poukazuje i Pavel Hroch, předseda Jihočechů 2012. „Myslím, že se tento nedostatek naplno projeví letos v srpnu během provozu Olympijského parku na Lipně. Místo velkých oslav za dobrou propagaci jihočeského regionu tak zůstane jen u předvolební kampaně ČSSD a především pana hejtmana,“ míní Pavel Hroch. Upozorňuje rovněž, že již více než osm let se hovoří o zavedení integrovaného dopravního systému, ale dosud nejsou vidět výsledky, které by se plošně promítly na území celého kraje.
Krajský zastupitel a člen Rady hnutí Jihočeši 2012 Pavel Dvořák připomíná na problémy, které jsou spojeny s infrastrukturou pro volnočasové aktivity a turismus. „Z celoročního hlediska zatím jede snad jenom Lipno. Zadov „spí“ a například o rozvoji Boletic se už nemluví.“ Smysluplnost některých investic, jako třeba splavnění Vltavy, je podle Dvořáka tragická. „Naopak zcela nedostatečné jsou investice do cyklostezek.“
Vimperský zastupitel za Jihočechy 2012 Pavel Dvořák říká, že dalším neřešeným problémem je skutečnost, že jihočeskému školství chybí patřičné zaměření. Z toho pak vyplývají potíže firem, které nemohou sehnat zaměstnance s vhodnou kvalifikací. „To se týká třeba podniku Rohde – Schwarz ve Vimperku, který do nové výroby potřebuje stovku lidí, či českobudějovického Bosche, kterému pro novou halu chybí 800 techniků a dělníků.“
Jihočeský kraj se ve srovnávacím projektu regionů Místo pro život dosud vždy pohyboval v horní polovině žebříčku. Dlouhodobě neřešené problémy, které se podle Jihočechů 2012 nyní začínají projevovat, však jižním Čechám mohou do budoucna přinést výrazný pokles. „Další čtyři roky společné vlády ČSSD a KSČM by už kraj uprostřed tabulky přežít nemusel,“ varuje Luboš Průša. (rm)