Kraj už dál nemůže jet na čtvrt plynu!
Přešlapování na místě, jízda na čtvrt plynu… Takové je ze strany Jihočechů 2012 nejčastější hodnocení uplynulých čtyř let, kdy jižním Čechám vládnou sociální demokraté s komunisty. Před nové zastupitelstvo, které vzejde z podzimních krajských voleb, hejtmanská éra Jiřího Zimoly (ČSSD) zároveň postavila řadu odkládaných či nedořešených problémů. Pokud se jižní Čechy chtějí do budoucna skutečně rozvíjet, nemůže to takhle dál pokračovat, shodují se ti Jihočeši 2012, kteří své hnutí reprezentovali v krajské samosprávě.
Neřešené problémy
„Pokračovala celková stagnace, řešení důležitých oblastí, stěžejních pro obyvatele Jihočeského kraje, se odkládalo na neurčito,“ říká Pavel Vondrys, který čtyři funkční období působil jako strakonický starosta.
„Dopředu jsme se neposunuli ani kousek,“ potvrzuje někdejší písecký starosta a bývalý ředitel krajského úřadu Luboš Průša, který Jihočechy 2012 do krajských voleb vedl před čtyřmi lety. „Stále chybí obchvaty měst a obcí, nepostavil se ani jediný. Na druhé straně – po silnicích Jihočeského kraje se pro neustálé uzavírky nedá nikam včas dojet.“
Se svým kolegou souhlasí i Pavel Pavel, další krajský zastupitel za Jihočechy 2012: „Ano, v budování dopravních staveb se toho mohlo udělat několikanásobně víc.“
A nejde pouze o silniční stavby. Z velkých projektů, který současná koalice slibovala, se podle Luboše Průši nepodařil žádný: zmatek je ve školství, zdravotnictví se potýká s nedostatkem lékařů a sester, českobudějovické letiště už stálo hodně peněz a přitom stále nemá provozovatele. „Taky integrovaná hromadná doprava neexistuje,“ dodává Průša.
Marná snaha opozice
Mohla s tímto stavem něco dělat opozice? Jihočeši 2012, kteří v krajském zastupitelstvu získali devět mandátů, vysvětlují, že při současném rozložení mandátů byla prakticky každá jejich snaha marná. „Vládne ČSSD, která má v krajské radě osm křesel. A komunisté se třemi radními její rozhodnutí přikrývají,“ vysvětluje Pavel Dvořák. „Z pohledu vládnoucí koalice jde o bezproblémové a pohodlné vedení kraje. Ale podle toho vypadají i mdlé a nevalné výsledky, pokud jde o vize, realizované projekty a samotné řízení kraje.“
„Vládnoucí koalice si pohodlnou většinou svých hlasů schválila všechno. Varovné hlasy a konstruktivní kritika, která zněla z řad opozičních zastupitelů, byly plošně přehlíženy,“ dodává Pavel Pavel.
Další krajský zastupitel ze Strakonic Pavel Vondrys připomíná důležité ustanovení v koaliční smlouvě: podle něho koaliční zastupitelé nesmí hlasovat pro žádný návrh, který nebyl nejdříve projednán v radě kraje. Tak padaly i sebelepší a dobře míněné návrhy opozice pod stůl. „Koalice si však byla vědoma, že je opozicí „hlídána“. Zřejmě proto se zabránilo některým excesům. A podařilo se například i zprůhlednit zadávání veřejných zakázek nebo rozdělování peněz získaných od ČEZ,“ upřesňuje Pavel Vondrys.
Potvrzuje to i Luboš Průša. „Občas se nám povedlo, že jsme kritikou některých počinů koalice zabránili nepravostem. Například u veřejných zakázek na opravy komunikací jsme dosáhli toho, že se je po prvním excesu už koalice bála zadávat netransparentně a musela přistoupit na otevřené řízení,“ připomíná Luboš Průša.
Dlouhý seznam úkolů
Jaké problémy tedy bude muset řešit krajské zastupitelstvo v následujících čtyřech letech? „Dosavadní váhání a přešlapování na místě je třeba změnit zejména v oblasti dopravy. Je to naprosto nezbytné! Podívejte se, co mezitím u našich hranic postavili Rakušané,“ říká Pavel Pavel.
Řadu dalších úkolů vypočítává Luboš Průša: je nutné vyřešit budoucnost letiště; zajistit dostatek lékařů a sester pro nemocnice; reformovat školství tak, aby produkovalo kvalitní absolventy s uplatněním na pracovním trhu; obnovit spolupráci s Němci a Rakušany na projektu Dunaj – Vltava; vytvořit efektivnější a úspornější systém dopravní obslužnosti.
„Kraj rovněž musí účinněji podporovat rozvoj podnikání stejně jako rozvoj jednotlivých obcí. To se ale nepodaří prostřednictvím současného rozbujelého systému dotačních programů,“ upozorňuje Luboš Průša.