O bezpečí na Vltavě se jednalo i s premiérem

23. 9. 2016

Zástupci iniciativy "Vraťte nám bezpečí na Vltavu", která žádá přísnější podmínky provozu plavidel se spalovacími motory na vodních nádržích Slapy a Orlík, se budou moci zapojit do přípravy legislativních úprav chystaných v této záležitosti. Dohodli se na tom účastníci jednání na Úřadu vlády České republiky. Schůzky se za iniciativu zúčastnil také Pavel Hroch, starosta Kovářova a předseda hnutí Jihočeši 2012. Dalšími účastníky jednání byli premiér Bohuslav Sobotka, ministr dopravy Dan Ťok, ředitel poradců premiéra Vladimír Špidla, ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová, senátorka Ivana Cabrnochová a Jan Mára, starosta obce Orlík nad Vltavou.

Iniciativa "Vraťte nám bezpečí na Vltavu" vznikla jako reakce na tragickou nehodu, k níž došlo letos 10. července v prostoru vodní nádrže Orlík. Tehdy se vodní skútr srazil s pramicí a osmnáctileté dívce způsobil smrtelná zranění. Zakladatelé iniciativy poukazovali na fakt, že od dubna 2015, kdy začala platit nová vyhláška uvolňující podmínky pro motorovou plavbu na Orlíku a Slapech, docházelo k řadě nebezpečných situací, a to především v létě a zejména mezi plavci a motorovými plavidly. "Červencová nehoda byla tragickým vyústěním neudržitelné situace," uvedl Pavel Hroch.

Iniciativa požaduje, aby se provoz na vodních nádržích řídil znovu podle vyhlášky, která platila do 14. dubna 2015. To by znamenalo úplné vyloučení provozu vodních skútrů v oblasti nádrží Orlík, Kamýk a Slapy a současně i omezení rychlosti ostatních plavidel se spalovacími motory.

Naproti tomu ministerstvo dopravy chce rizikovým situacím předejít tak, že vyčlení 16 míst pro plavce na Orlíku a Slapech jako bezpečné zóny. Do nich by nesměla vjíždět motorová plavidla a také v jejich blízkém okolí by pro motorové lodě a skútry platila přísnější pravidla.

"Na straně pana ministra Ťoka byla pociťována jistá vůle nastavit řešení, které bude respektovat veřejný zájem. Zaznamenali jsme však i jistou neinformovanost. Znovu se například pokusil provoz skútrů obhájit požadavky Evropské unie, což mu však přítomný ředitel Špidla vyvrátil," přiblížil průběh schůzky Pavel Hroch.. Zdůraznil, že důležitým výsledkem je dohoda, že jednání o konkrétních změnách budou nadále probíhat na Státní plavební správě. Přitom zástupcům iniciativy bude umožněno zapojit se do připravovaných úprav a navrhovat řešení či požadavky pro zvýšení bezpečnosti pohybu na vodních nádržích Orlík a Slapy.

Pavel Hroch řekl, že na požadavcích, které uvádí text iniciativy, není co měnit. "Pro naše další jednání považujeme za důležité, že ani na schůzce nebyl nikým z nejvyšších představitelů vlády uveden jakýkoli věrohodný argument na obhajobu dnešní míry uvolnění provozu skútrů. Naopak jsme schopni doložit jasné argumenty, že obhajoba byla ze strany ministerstva dopravy dosud vedena na základě nepravdivých tvrzení," dodal Pavel Hroch. Ocenil, že vláda České republiky má zájem na řešení problému při respektování požadavků ze strany starostů, ale i provozovatelů marin, přístavů stejně jako samotných provozovatelů skútrů.

Obrázky
Pavel Hroch

Pavel Hroch

náměstek hejtmana
62 let, Kovářov
©2012-2024 Jihočeši 2012